Cerkiew Bojańska (Боянска църква)

Bułgaria     UNESCO
Kraj: Bułgaria
Kontynent: Europa
Kategoria: Obiekty sakralne
Obwód: Sofia – miasto
Miejscowość: Sofia
GPS: N: 42°38'40.70", E: 23°15'58.20"
Cerkiew Bojańska - panorama

Bojana to dzielnica Sofii, położona w południowej części miasta (około 8 km od centrum) w pobliżu Parku Narodowego Witoszy. Tym co przyciąga tu wielu turystów jest usytuowana przy ulicy Boyansko ezero 3 średniowieczna Cerkiew Bojańska. Pierwotna świątynia wybudowana została tu pod koniec X lub na początku XI stulecia. W połowie XIII wieku ówczesny sebastokrator (miejscowy książę) Kałojan polecił rozbudować ją, co w znaczącym stopniu zmieniło wygląd zarówno zewnętrzny jak i wewnętrzny cerkwi. Mimo, że najstarsze zachowane freski pochodzą z XI wieku to bardziej interesujące są te z XIII stulecia. Przedstawiają one m.in. sceny biblijne oraz wizerunki jej fundatorów (Kałojana i jego żony Desisławy) oraz Konstantyna Konstantyn Asena Tichego i jego żony Iriny. Anonimowy autor malowideł zwany Mistrzem z Bojany, uważany jest za prekursora europejskiego renesansu (wyprzedził nawet Giotta). Fenomenem malowideł jest realizm, nadanie postaciom rysów indywidualnych i ukazanie całego bogactwa ich życia wewnętrznego, uczuć, a nawet chwilowego nastroju. Gotycki gest ręki jednej z postaci (Desisławy), świadczy o przenikaniu dp bułgarskiego malarstwa wypływów Zachodu. Zwiedzających wpuszcza się do środka tylko w małych grupach, a w środku spędzić można najwyżej 10 minut. W 1979 roku cerkiew została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Ciekawostki

  • Łącznie na ścianach cerkwi przedstawiono 89 scen i kompozycji z 240 wizerunkami ludzi;
  • W okresie komunistycznym na terenie Bojany wielu funkcjonariuszy partii wybudowało sobie ekskluzywne wille, a towarzysz Todor Żiwkow nawet pałac (obecnie siedziba Narodowego Muzeum Historycznego).

Zabytki i atrakcje w pobliżu (do 50 km)
Czy wiesz że?
W 1866 roku powstała pierwsza linia kolejowa w Bułgarii , łącząca miasto Ruse z Warną. Na początku jej istnienia pociągi poruszały się z zawrotną prędkość 22 km na godzinę.
Reklama
Polub nas