Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie

Polska
Kraj: Polska
Kontynent: Europa
Kategoria: Muzea i Skanseny
Województwo: Pomorskie
Miejscowość: Kościerzyna
Strona Internetowa: muzeumkolejnictwa.com.pl
GPS: N: 54°7'10.66", E: 17°59'49.70"
Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie - panorama
Kościerzyna to niewielkie miasto w północnej Polsce, położone na Kaszubach w południowej części Pojezierza Kaszubskiego. Jedną z ciekawszych atrakcji jest tu usytuowane we wschodniej części miasta w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego Muzeum Kolejnictwa (dawny Skansen Parowozownia Kościerzyna). Placówka otwarta została 1 listopada 1992 roku, zarządzeniem naczelnego dyrektora Północnego Okręgu w Gdańsku, na miejscu starej lokomotywowni. Historia kolejnictwa w Kościerzynie sięga 1885 roku, kiedy to wybudowana została linia kolejowa łączący Pszczółki z Kościerzyną. Najprawdopodobniej w tym samym czasie, zgodnie z zasadami obowiązującymi na Kolejach Pruskich, wzniesiono parowozownię typu wachlarzowego. Sieć kolejowa na Pomorzu stopniowo się zagęszczała i już w pierwszych latach XX wieku z Kościerzyny funkcjonowały połączenia z m.in. z Chojnicami, Bytowem oraz Kartuzami. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, Kościerzyna znalazła się w wąskim gardle łączącym Polskę z morzem. Wobec faktu utworzenia Wolnego Miasta Gdańska, władze zadecydowały o powstaniu nowoczesnej linii kolejowej łączącej kopalnie śląskie z budującą się Gdynią. Magistrala węglowa stała się najważniejszą inwestycją kolejową międzywojennej Polski. Jej trasę na północ od Bydgoszczy wyznaczono przez Kościerzynę, co wiązało się z rozbudową lokalnego węzła kolejowego. Po II wojnie światowej parowozownia w Kościerzynie funkcjonowała aż do 1991 roku. Wiązało się to z zastępowaniem trakcji parowej przez spalinową, co pociągnęło za sobą konieczność utrzymywania licznych lokomotywowni. Wtedy to utworzono tu Skansen PKP Kościerzyna, który w późniejszym czasie przekształcony został w Muzeum Kolejnictwa. Obecnie placówka szczyci się najliczniejszą i wciąż rozrastającą się ekspozycję pojazdów szynowych w Północnej Polsce. Goście obejrzeć mogą tu m.in. parowóz Ok1-112 z 1915 roku, parowóz Pt47-171, niemiecki parowóz TE-7175, manewrowe lokomotywy spalinowe Fablok Ls40 i Fablok 2D, skład pociągu wąskotorowego, pociąg ratunkowy czy wagon kolei linowej na Gubałówkę. Ponadto, dodatkową atrakcję stanowi także zabytkowa hala parowozowni wraz z pomieszczeniami warsztatowymi. Każdego roku muzeum odwiedzane jest przez 30 tysięcy osób z całego kraju.
Ceny biletów
- normalny: 10 zł
- ulgowy: 8 zł
- grupowy: 6 zł
Godziny otwarcia
- w poniedziałki w godz.: 10:00-16:00
- od wtorku do niedzieli w godz.: 10:00-18:00
Zabytki i atrakcje w pobliżu (do 50 km)
Czy wiesz że?
W 1138 roku ówczesny król Sycylii - Roger II polecił jednemu ze swoich geografów sporządzić mapę świata. Zadania tego podjął się arabski geograf Muhammad al-Idrisi, który to po kilku latach rozmów z podróżnikami oraz handlarzami przemierzającymi Afrykę, Europę i Azję stworzył słynną Księgę Rogera (łac. Tabula Rogeriana). Znalazły się w niej także informacje o Polsce, która nazwana została Buluniia. Przeczytać tam można m in. "Co się tyczy ziemi Buluniia, która jest krajem wiedzy i mędrców rumijskich. Jest to kraj o pięknej ziemi, urodzajny, obfitujący w źródła i w rzeki, o ciągnących się bez przerwy prowincjach i dużych miastach, bogaty we wsie i domostwa. Do miast jego należą: Ikraku (Kraków), Ginazna (Gniezno), Ratislaba (Wrocław), Siradija (Sieradz), Nugrada (Łęczyca) oraz Sitnub (Sanok). Wszystkie one są sławnymi stolicami i silnymi centrami, w których zebrane są dostatki rozmaitych krajów."
Reklama
Polub nas