W zamierzchłej przeszłości Peloponez był wyspą, która na skutek ruchów tektonicznych przesunęła się do lądu. Pod koniec XIX wieku za sprawą sztucznie stworzonej przeszło 6 kilometrowej przeprawy wodnej zwanej Kanałem Korynckim łączącej Morze Egejskie (Zatoka Sarońska) z Jońskim Peloponez powtórnie oddzieli się od stałego lądu. Uroczyste otwarcie kanału miało miejsce w 1893 roku po przeszło dwóch latach budowy. Budowla ta stanowiła zwieńczenie licznych projektów stworzenia przesmyku na Peloponezie, które narodziły się już w czasach starożytnych. Dzięki nowej przeprawie statki nie musiały już opływać całego Peloponezu co pozwoliło zaoszczędzić blisko 400 km podróży. Dzieje kanału rozpoczynają się w VII wieku p.n.e., kiedy to ówczesny tyran Koryntu - Periander, rozkazał przekopać przesmyk, aby usprawnić żeglugę między Morzem Egejskim a Jońskim. Niestety zadanie to przerosło ówczesne możliwości techniczne, toteż zadowolono się budową brukowanej rampy (diolkosu), po której przeciągano na rolkach mniejsze jednostki pływające. Idea budowy kanału powracała co kilka wieków. Do tego wielkiego przedsięwzięcia przymierzali się m in. Aleksander Macedoński, cesarz Kaligula czy sam Neron. Obecnie ze względu na swoją niewielką szerokość (odległość między ścianami kanału wynosi około 23 metry) kanał ten jest zbyt wąski dla nowoczesnych dużych jednostek i używany jest głównie przez statki wycieczkowe. Mimo to rocznie przepływa tedy przeszło 10 tysięcy statków. Pionowe ściany kanału po obu jego stronach osiągają nawet 80 metrów wysokości i stanowią osobliwość krajobrazową którą chętnie podziwiają turyści z przepraw drogowych jakie zostały wybudowane nad kanałem. Ruch po Kanale Korynckim odbywa się w obie strony w trybie naprzemiennym. Nie posiada on śluz a statki pływające po kanale nie mogą mieć wyporności większej niż 10 tysięcy ton. Nad Kanałem organizowane są także bardzo często skoki bungee jumping.
Dane techniczne kanału
- Długość: ok. 6,5 km
- Szerokość nad lustrem wody: 24 m
- Odległość górnych brzegów: 50-70 m
- Głębokość: 7,5 m
- Wysokość ścian: do 90 m
- Roczny przepływ statków: 12 tyś.