Glacier Express (Ekspres Lodowcowy) to pociąg pospieszny w Szwajcarii, kursujący przez Alpy na trasie pomiędzy dwoma znanymi kurortami alpejskimi – Zermatt i Sankt Moritz. Trasa wiedzie prze niezwykle malownicze alpejskie krajobray i ma około 291 km długości. Znajduje się na niej 91 tuneli, 291 mostów oraz 7 dolin. Jej pokonanie zajmuje blisko osiem godzin, przez co Glacier Express określany jest mianem "najwolniejszego pociągu pospiesznego na świecie” (średnia prędkość to około 35 km/h). Jednak nie powinno stanowić to problemu bowiem w czasie podróży przez wielkie panoramiczne okna podziwiać można zapierające dech w piersiach alpejskie krajobrazy. Glacier Express był pierwszym pociągiem pospiesznym uruchamianym przez szwajcarskiego przewoźnika Koleje Retyckie (Rhätische Bahn). Jego pierwszy kurs na trasie z Zermatt do Sankt Moritz odbył się 25 czerwca 1930 roku. Podróż na całej trasie trwała wówczas około 11 godzin. W okresie II wojny światowej liczba przewożonych pasażerów spadła, przez co połączenia Glacier Express zostały zawieszone. Po wojnie linia została ponownie uruchomiona jednak do przewozu pasażerów używane były zwykłe wagony pasażerskie. Wagony z wielkimi panoramicznymi oknami zaczęto doczepiać do składu dopiero w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Obecnie wagony Ekspresu Lodowcowego są przede wszystkim wygodne i eleganckie. Wszystkie są też klimatyzowane. Przy każdym siedzeniu znajdują się słuchawki, które umożliwiają podróżnym poznać historię mijanych miejsc. Oprócz ważnego biletu konieczna jest także rezerwacja miejsca (maksymalnie 90 dni przed podróżą).
Przez cały rok w pełnej relacji kursują codzienne (za wyjątkiem corocznej przerwy technicznej między połową października a początkiem grudnia) dwie pary pociągów. Natomiast w sezonie letnim uruchamiana jest dodatkowa para pociągów w relacji Zermatt – Chur oraz w relacji Brig – Sankt Moritz. W każdym składzie Glacier Express znajduje się wagon restauracyjny oraz wagony panoramiczne klasy 1 i 2, a jedna para pociągu posiada w składzie wagon panoramiczny ekskluzywnej klasy Excellence. Do najciekawszych atrakcji na trasie pociągu należą m.in. imponujący samodzielny alpejski szczyt Matterhorn (4478 metrów n.p.m.), malownicza Przełęcz Simplon, dolina Albula z imponującym Wiaduktem Landwasser (Landwasserviadukt), Jezioro Sils, Przełęcz Furka czy lodowiec Aletsch (jeden z najdłuższych i największych lodowców Europy). Przewyższenie pomiędzy najwyższym (okolice przełęczy Oberalppass, 2033 metrów n.p.m.) a najniższym (Chur, 585 metrów n.p.m.) punktem na trasie wynosi 1448 metrów. Do pokonywania tak wysokich przewyższeń wymagane jest używanie szyn zębatych.
Ciekawostki
- Pomiędzy miasteczkiem Alsois a St. Moritz Glacier Express (podobnie jak Bernina Express), kursuje linią kolejową Albula/Bernina, która znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.