Port w Antwerpii to drugi największy port przeładunkowy na Starym Kontynencie. Doki rozciągają się przez przeszło 12 km linii brzegowej, a zatrudnienie przy obsłudze transportu znalazło tutaj blisko 60 tysięcu osób. Port się w północnej części Belgii nad rzeką Skaldą. Od lat sukcesywnie rosła tu obsługiwana liczba towarów co spowodowało dodatkowe zapotrzebowanie na biura i przestrzeń pracy dla pracowników technicznych i administracyjnych portu. W 2007 roku ogłoszono więc konkurs architektoniczny na nową główną siedzibę władz portu. Przed architektami postawiono niełatwe zadanie rewitalizacji i adaptacji zabytkowego budynku straży pożarnej, znajdującego się na granicy rozległego portu. Najwyżej ocenionym przez jury okazał się projekt pracowni słynnej brytyjsko-irackiej architektki Zahy Hadid (1950-2016). Z uwagi na zabytkowy charakter obiektu, nowy projekt nie mógł ingerować w jego strukturę. Dlatego też zdecydowano się na 46 metrową nadbudówkę w postaci pięciokondygnacyjnej przeszklonej bryły, opartej na dwóch żelbetowych filarach oraz grupie czterech pochylonych, stalowych kolumn. Realizacja projektu zakończona została w 2016 roku. Geometria nabudówki nawiązuje do kadłuba statku, ale dzięki pofalowanej elewacji z trójkątnych elementów o różnej przezierności przypomina także nieco diament, z których Antwerpia słynie od stuleci. Konstrukcja ma długość przeszło 100 metrów, czyli niemal tyle samo, co dawny budynek straży pożarnej znajdujący się pod nią. Szklana fasada marszczy się niczym falujące morze, odbijając zmieniające się barwy nieba. Niczym dziób statku, nowy budynek zwrócony jest w kierunku rzeki Skaldy - tworząc połączenie z rzeką, która dała narodziny Antwerpii.
Pośród mieszkańców miasta oraz miłośników architektury nowy budynek po dziś dzień wzbudza mieszane emocje. Krytycy zarzucają mu zbyt krzykliwą formę, która bez szacunku obeszła się z zabytkowym budynkiem straży pożarnej. Realizacja doczekała się już takich określeń jak "przeraźliwa abominacja" cz "gigantyczny szklany konik polny spółkujący z budynkiem". Inni zaś, doceniają projekt Zahy Hadid za architektoniczną odwagę, wyrazisty kontrast oraz specyficzne piękno. Rewitalizowany obiekt wraz z dobudowaną częścią stał się przestrzenią biurową dla 500 osób, którzy dawniej rozsiani byli po całym mieście. Na terenie obiektu znajduje się także restauracja, parking podziemny ze 190 miejsca parkingowymi dla rowerów oraz 25 stanowisk do ładowania pojazdów elektrycznych.
Ciekawostki
- Nowa siedziba portu w Antwerpii ma obecnie łącznie 12,8 tysięcy m2;
- Obiekt uzyskał klasyfikację "bardzo dobry" zgodnie z certyfikacją BREEAM (system certyfikacji wielokryterialnej budynków).