Aurora (Аврора) to słynny rosyjski okręt klasy krążownik, który obecnie stanowi jeden z symboli rewolucji październikowej. Jednostka zbudowana została w Stoczni Admiralicji w Petersburgu na początku XX wieku, a do służby weszła 29 lipca 1903 roku. Po raz pierwszy bojowo Aurora została użyta w wojnie rosyjsko-japońskiej jaka toczona była w latach 1904-1905. Wtedy to m.in. okręt brał udział w bitwie pod Cuszimą, w której razem z innymi krążownikami pancernopokładowymi miał za zadanie ochraniać statki transportowe. Mimo wyrządzonych szkód (okręt otrzymał 18 trafień) Aurora przetrwała bitwę i wraz z innymi krążownikami zdołała dotrzeć do amerykańskiej bazy w Manili, gdzie została internowana do końca wojny. W 1917 roku załoga okrętu aktywnie uczestniczyła w burżuazyjnej rewolucji lutowej wywołanej przeciwko carowi Mikołajowi II Romanowowi. Na krążowniku, przebywającym w Piotrogrodzie, powołano komitet rewolucyjny, podczas gdy w mieście trwały przygotowania do rewolucji bolszewickiej. 7 listopada 1917 roku (25 października starego czasu) o godzinie 21:40 z działa dziobowego Aurory stojącej na Newie naprzeciw Pałacu Zimowego (siedziby Rządu Tymczasowego), oddano strzał ślepym nabojem. W późniejszym czasie salwa została szeroko spopularyzowana w propagandzie komunistycznej jako umówiony sygnał do szturmu na Pałac Zimowy, który zapoczątkował zwycięską bolszewicką rewolucję październikową, która trwale obaliła monarchię w Rosji. Co ciekawe relacje uczestników zdarzenia nie potwierdzają, żeby strzał z Aurory miał być sygnałem do ataku, zwłaszcza że już wcześniej strzelały działa Twierdzy Pietropawłowskiej. Marynarze także zdementowali pogłoski, że okręt ostrzeliwał Pałac Zimowy, gdyż jego artyleria mogła zagrozić życiu mieszkańcom. W czasie II wojny światowej okręt praktycznie nie był używany. Wtedy też zdjęto z niego działa i ustawiono na lądzie w ramach obrony Leningradu. Po wojnie Aurora została gruntownie odrestaurowana, zakotwiczona na Newie w Petersburgu i przekształcona na okręt-muzeum. Obecnie krążownik stanowi ważny element praktycznie wszystkich większych uroczystości państwowych.
Ciekawostki
- Nazwa okrętu pochodzi od rzymskiej bogini Aurory (Jutrzenki);
- W czasie całej swojej służby w rosyjskich i radzieckich siłach morskich krążownik przepłynął ponad 100 tysięcy mil morskich;
- Aurora ma przeszło 126 metrów długości, prawie 17 metrów szerokości i wyporność 6731 ton;
- Jak głosi jedna z miejscowych opowieści w latach osiemdziesiątych XX wieku krążownik zaczął przeciekać, a próby jego naprawy nie przynosiły skutku. Wrak zatopiono na pełnym morzu, a zwiedzającym prezentuje się kopia.