Metro w Sztokholmie
Różności

Historia metra w Sztokholmie (Stockholms tunnelbana) ma swoje początki w 1933 roku, gdy w mieście funkcjonowały zaledwie dwie linie tramwajowe przemieszczające się w tunelach na trasie Slussen i Skanstull. Samo metro zaś powstało w 1950 roku, gdy otwarta została pierwsza prawdziwa podziemna linia. Wkrótce potem powstały kolejne, a w 1955 roku, dzięki staraniom dwóm artystom Vera Nilsson i Siri Derkert rozpoczęta została sukcesywna przemiana zwykłych stacji w podziemne dzieła sztuki. Obecnie metro sztokholmskie ma przeszło 110 km długości, 100 stacji z czego 47 znajduje się pod ziemią. Stacje podziemne dzielą się na 2 rodzaje: stacje skalne (wyryte w skale) i stacje betonowe. Blisko 90 stacji otrzymało specjalny unikalny wygląd za który odpowiada przeszło setka plastyków. Ich wystrój tworzą różnego rodzaju malowidła, rzeźby, tematyczne wystawy czy mozaiki. Większość z nich przekształcona została w bajecznie kolorowe podziemne groty. Najciekawsza ze stacji, Centrum ozdobiona została malowidłami przedstawiającymi zielone wzgórza z drzewami na czerwonym tle. Na stacji Gärdet umieszczone zostały gabloty ze wspaniałymi chrząszczami, a stacja Vällingby ozdobiona została sztucznymi drzewami. Sztokholmskie metro bardzo często określane jest mianem najdłuższej galerii sztuki na świecie.

Metro w Sztokholmie

Ciekawostki

  • Metro w Sztokholmie jeździ w ruchu lewostronnym (podobnie jak koleje w Szwecji).