W środkowych Niemczech, w okolicach Brunszwika leży miasto Wolfsburg, które swój rozwój zawdzięcza Hitlerowi. W latach trzydziestych ubiegłego wieku na życzenie Führera słynny austriacki konstruktor samochodów i innych pojazdów mechanicznych Ferdinand Porsche (1875-1951) zaprojektował samochód "na kieszeń przeciętnego Niemca". Tak właśnie powstał Volkswagen Typ 1, znany szerzej jako Volkswagen Beetle czy też Volkswagen Garbus - najbardziej popularny samochód osobowy w dziejach motoryzacji. Produkcję testową (kilkudziesięciu sztuk dla propagandy Rzeszy) rozpoczęto w 1939 roku. W owym czasie w Niemczech samochód kosztował około tysiąca dolarów, Volkswagena można było kupić już za 400 dolarów. Niestety wraz z wybuchem wojny nowo wybudowana fabryka Volkswagena została przekształcona w zakład zbrojeniowy co zatrzymało produkcję samochodów na rzecz czołgów i pojazdów wojskowych. W trackie wojny, w Wolfsburgu większą część załogi fabryki stanowili robotnicy przymusowi, w tym jeńcy wojenni i więźniowie obozów koncentracyjnych, dla których stworzono specjalny podobóz. Produkcja Garbusa ruszyła pełną parą dopiero po zakończeniu II wojny światowej. Wtedy też samochód ten stał się jednym z symboli niemieckiego cudu gospodarczego. W kolejnych latach pojazd poddawany był różnorakim modernizacjom. Ostatecznie Garbus stał się najdłużej i najliczniej produkowanym modelem samochodu w historii motoryzacji. Łącznie wyprodukowano przeszło 21,5 miliona egzemplarzy (w tym 330 tysięcy kabrioletów). W Europie produkowano go nieprzerwanie aż do połowy lat 80, a ostatni model z kultową garbatą sylwetką, wyjechał z meksykańskiej fabryki w 2003 roku. Charakterystyczna sylwetka samochodu sprawiła, że przez dziesięciolecia chętnie pokazywano go w różnych filmach, reklamach i wykorzystywano do wielu przeróżnych projektów. Swoje trzydzieste pierwsze urodziny Garbus obchodził pośród dzieci kwiatów na festiwalu Woodstock, stając się symbolem wolności i ruchu hipisowskiego. Za jego kierownicą zasiadała Marilyn Monroe, portretował go Andy Warhol, a w swoich filmach uwiecznili go Woody Allen i Stanley Kubrick.
Obecnie fabryka Volkswagena w Wolfsburgu zajmuje przeszło 25 ha (więcej niż niektóre europejskie państwa) i jest największym zakładem przemysłowym na świecie. Utworzony został tu tzw. Autostadt (Miasto Samochodów), którego część udostępniona została dla zwiedzających. Goście obejrzeć mogą tu samochody wszystkich marek koncernu Volkswagen, a także osobiście odebrać wcześniej zamówiony samochód który czeka na nich w jednej z dwóch szklanych wież (symboli Autostadt) oraz wziąć udział w różnych imprezach rozrywkowych czy kulturalnych. Za dodatkową opłatą można także skorzystać z krótkiego kursu jazdy w różnych warunkach pod okiem doświadczonych instruktorów.
Ciekawostki
- Garbus był pierwszym samochodem w historii, którego produkcja przekroczyła 20 milionów egzemplarzy;
- W 2005 roku Garbus zagrał główną rolę w filmie "Garbi - super bryka";
- Garbus pojawił się także na okładce jednej z najbardziej popularnych płyt w historii muzyki - "Abbey Road" Beatlesów;
- W zakładach produkcyjnych na terenie fabryki umieszczona jest rzeźnia, w której produkowane są kiełbaski, firmowane logo części zamiennych VW-Originalteil, do których dostępny jest ketchup marki Volkswagen. Są one oferowane pracownikom fabryki oraz klientom detalicznym.