Clifton Suspension Bridge
Ciekawe budowle

Clifton Suspension Bridge to imponująca przeprawa mostowa w zachodniej Anglii, położona w zachodniej części Bristolu, przy granicy administracyjnej miasta, w dzielnicy Clifton. Jej wschodnia część znajduje się w mieście Bristol, a zachodnia w hrabstwie Somerset. Most spina strome brzegi rzeki Avon, ma 414 metrów długości i waży blisko 1500 ton. Cała konstrukcja wisi aż 76 m (250 stóp) nad powierzchnią znajdującej się pod nim rzeki. Charakterystycznym elementem mostu są dwie wieże na których na stalowych linach zawieszona jest cała konstrukcja. Oba pylony nie są do końca identyczne, chociaż są podobnych rozmiarów. Pylon od strony Clifton ma wycięcia na powierzchniach bocznych podczas gdy pylon od strony Leigh ma bardziej wyostrzone łuki. Wieże posiadają dekoracje w postaci sfinksów oraz hieroglifów, które były inspirowane na egipskiej kulturze. Korzystanie z przeprawy dla pieszych jest bezpłatne, od pojazdów pobierana jest opłata. Przez most mogą przeprawiać się pojazdy o wadze do czterech ton czyli praktycznie tylko samochody osobowe i niewielkie ciężarówki. W bezpośrednim sąsiedztwie przeprawy znajduje się wieża obserwacyjna Clifton Observatory, pod którą niewielką grotą dojść można do punktu widokowego wewnątrz skały.

Clifton Suspension Bridge

Pomysł wybudowania mostu na obrzeżach Bristolu sięga połowy XVIII wieku. Wtedy to w swoim testamencie pewien bristolski kupiec William Wick pozostawił 1000 funtów w papierach inwestycjach ze wskazówką, że jeżeli suma zysków przekroczy 10 tysięcy funtów, mają one być wydane na budowę kamiennego mostu łączącego przedmieścia Bristolu w Clifton z wsią Leigh Woods w Somerset. W roku 1829 spadek Wicka wart był już 8 tysięcy funtów, jednak szacunkowe koszty wybudowania kamiennego mostu w tamtym czasie przekraczały tę sumę dziesięciokrotnie. Wkrótce jednak Parlament uchwalił ustawę, na mocy której w Bristolu miano wybudować most i przystąpiono do budowy nowej przeprawy. Za projekt odpowiedzialny był znany brytyjski inżynier, konstruktor statków parowych i mostów Isambard Kingdom Brunel (1806-1859). Prace budowlane trwały z przerwami aż do 1864 roku. Podwieszenie mostu o tak dużej wadze na takiej wysokości na potężnych łańcuchach po trzech niezależnych z każdej strony był na tamte czasy nie lada wyczynem. Świadczy o tym napis na wjeździe od strony Leigh Woods : "Suspensa Vix Via Fit" - Wisząca droga w trudzie poczyniona. Obecnie most stanowi jeden z symboli Bristolu.

Clifton Suspension Bridge - Budowa

Ciekawostki

  • Z Clifton Suspension Bridge w 1979 roku po raz pierwszy na świecie oddano skok na bungee;
  • Każdego przez most przejeżdża około 12 tysięcy pojazdów.