Jak reklamować nieudany wyjazd wakacyjny
Poradniki

Rzeczywistość nie zawsze pokrywa się z tym, co można było wcześniej przeczytać lub zobaczyć w ofercie czy folderze biura podróży. Wszelkie zastrzeżenia należy zgłaszać najszybciej jak się da, najlepiej już na miejscu - rezydentowi biura lub pilotowi wycieczki. Mamy prawo domagać się od organizatora pełnego wywiązania ze wszystkich warunków umowy. Jeśli tego nie zrobimy w odpowiednim czasie, możemy stracić prawo do odszkodowania. Warto też gromadzić wszelkie dowody na poparcie swoich racji w postaci zdjęć, filmów lub oświadczeń innych członków wycieczki. Na reklamację nieudanego wyjazdu mamy 30 dni od dnia jego zakończenia. Jeśli reklamacja została złożona jeszcze w trakcie wycieczki, to organizator jest zobowiązany pisemnie ustosunkować się do niej w ciągu 30 dni. Jeśli tego nie zrobi, to przyjmuje się, że uznał nasze roszczenia za uzasadnione. Gdy biuro podróży odrzuci reklamację, to powinniśmy domagać się szczegółowego uzasadnienia. Najczęstsze uchybienia występują postaci niższego standardu hotelu (mniej gwiazdek) czy pokoju (np. brak łazienki) lub jego oddalenia od plaży od tego jaki był nam obiecany w umowie. Często zdarzają się także problemy z posiłkami, które są dużo skromniejsze niż te w ofercie lub jest ich zwyczajnie mniej. W oszacowaniu odszkodowania powszechnie używa się tzw. tabeli frankfurckiej. Pomaga ona określić, o jaki procent należy obniżyć cenę wycieczki w związku z konkretnymi uchybieniami. Przykładowo za brak obiecanego widoku na morze można zażądać od 5 do 10% zapłaconej kwoty, a za uciążliwy hałas w nocy od 10 do 40%.

Tabela Frankfurcka (wybrane pozycje)

  1. Różnica w położeniu (odległość od plaży): 5-15%
  2. Wady w wyposażeniu pokoju:
    • za mała powierzchnia: 5-10%
    • brak balkonu: 5-10%
    • brak widoku na morze: 5-0%
    • brak (własnej) łazienki / WC: 15-25%
    • brak (własnego) WC: 15%
    • brak (własnego) prysznica: 10%
    • brak klimatyzacji: 10–20%
    • brak radia / TV: 5%
    • zbyt mała liczba mebli: 5–15%
    • uszkodzenia (pęknięcia, wilgoć, itp.): 100-50%
    • robactwo: 10-50%
  3. Obsługa:
    • całkowity brak: 25%
    • złe sprzątanie: 10-20%
    • niewystarczająca zmiana pościeli, ręczników: 5-10%
  4. Wyżywienie
    • całkowity brak: 50%
    • monotonny jadłospis: 5%
    • niewystarczająca liczba ciepłych posiłków" 10%
    • zepsute (nie nadające się do spożycia) posiłki: 20-30%