Pałac Batthyánych w Körmend (Körmendi várkastély)

Węgry
Kraj: Węgry
Kontynent: Europa
Kategoria: Zamki i pałace
Komitat: Vas
Miejscowość: Körmend
GPS: N: 47°0'30.96", E: 16°36'16.56"
Körmend to niewielkie miasteczko w zachodniej części Węgier, położone nad rzeką Rabą około 27 km w kierkunku południowym od Szombathely. Jego najcenniejszym zabytkiem i zarazem główną atrakcją turystyczną są imponujące zabudowania barokowego Pałacu Batthyánych. Rezydencja ta wzniesiona została w pierwszej połowie XVIII wieku w miejscu dawnego średniowiecznego zamku obronnego. Nowy pałac na planie czworokąta, z monumentalną, podkreśloną kolumnami i pilastrami fasadą, zaprojektowany został przez barokowego włoskiego architekta Donato Felice d'Allio. Wokół głównego dziedzińca powstały okazałe oficyny dworskie, a całość otoczona została przeszło 30 hektarowym francuskim parkiem krajobrazowym słynącym z przeszło 250 letnich tulipanów. Mieszkańcami rezydencji byli zarządzający miastem od 1604 roku członkowie rodu Batthyánych. Z tej zasłużonej dla Węgier rodziny pochodziły takie osobistości jak m in. premier niepodległego rządu w okresie Wiosny Ludów (rozstrzelany później przez Austriaków) Lajos Batthyány czy słynny lekarz ubogich i błogosławiony Kościoła katolickiego książę Ladislaus (László) Batthyány-Strattmann. Obecnie w skład całego założenia pałacowego wchodzi 18 budynków z czego większość udostępniona jest dla zwiedzających. Oprócz bogato zdobionych komnat goście obejrzeć mogą m in. interesującą ekspozycję przyrodniczą w urządzonym w głównym budynku rezydencji Muzeum Regionalnym (Dr Batthyány Stratmann Múzuem).
Zabytki i atrakcje w pobliżu (do 50 km)
Czy wiesz że?
Z Węgier pochodzi słynna zabawka zwana Kostką Rubika. Wynaleziona została w 1974 roku przez węgierskiego architekta Ernő Rubika. Zabawa kostką polega na takim ułożeniu kwadratów, aby na każda ze ścianek miała ten sam kolor. Pierwsze ułożenie kostki zajęło wynalazcy około miesiąca czasu. Dziś już wiadomo, że magiczną liczbą kostki jest 20. Oznacza to, że każde ułożenie można rozwiązać wykonując maksymalnie 20 ruchów.
Reklama
Polub nas